Uncategorized

Marknadsanalys och meta

Jag har fastnat för marknadsanalyser. Är det någon av er som känner igen er i att fastna för något sådant? Jag har för vana att trilla in på områden jag inte riktigt kan ta mig ur, visserligen. Det kan ta sig olika form. Jag var en gång väldigt fokuserad på Pirates of the Caribbean-filmerna. Jag kunde inte sluta titta på dem och lärde mig alla möjliga fakta om nämnda filmer. En annan gång snöade jag in på Titanic. Inte filmen då, utan båten. Detta var dock första gången jag snöat in på marknadsanalys. Det är just därför jag vill berätta om detta för er.

Så, det började med att jag läste en marknadsundersökning som jag tyckte var väldigt intressant. Man hade tittat på hur människors åsikter om människor som tittar i telefonen såg ut. Jag har starka åsikter om det även om jag kastar sten i glashus varje gång jag öppnar käften om saken. Det vill säga: Jag har starka åsikter om folk som stirrar för mycket i sin lur. Jag har samtidigt en förmåga att själv göra det när jag är bland folk. En dålig ovana, både att titta i telefonen och att ha dubbelmoral. Hur som helst så var det detta som denna marknadsanalys handlade om.

I marknadsanalysen hade man frågat människor med 5 års mellanrum. En grupp av 2000 personer, olika varje år, hade fått svara på hur mycket de störde sig på folk som stirrade för mycket i mobilen. Man ställde 2013 mot 2018. Skillnaden var stor. Det tidigare årtalet då marknadsanalysen genomfördes visade sig att en minoritet kände igen sig i den beskrivna irritationen. Under 2018 års marknadsanalys såg det helt annorlunda ut. Då vittnade de allra flesta om att de kände människor som tenderade att titta för mycket i sina telefoner.

Det var spännande trots att jag tyckte att det hela var oerhört rimligt och också väntat. En marknadsanalys tenderar ju att ofta bekräfta det man anat. Så var det verkligen nu, och det gjorde att jag fick ännu mer vatten på min kvarn. Jag ville lära mig mer. Det var då jag trillade ner i marknadsanalysens maskhål. Efter att ha gått till botten med nämnda tema sökte jag mig vidare genom analyser på nätet. Efter att ha kommit in på en marknadsanalys som handlade om människors preferenser när det gäller hundraser var jag lost. Jag klickade på allt. Jag läste allt. Nu kan jag inte sluta.

Känns det igen? Finns det någon marknadsanalys som handlar om folk som blir besatta av analyser? Jag efterlyser ett metaperspektiv!